tisdag 6 januari 2015

Hur meggar man en anläggning

Megga eller iosolationsmäta? Hur gör man en issolationsmätning? När man utför ett kontinuitetsprov i en el- anläggning så kopplar man in sig på huvud- jordplinten och . Det verkar finnas en spridning i hur försiktig man är.


Mäta läckström med isolationsprovare? Meggern är enbart till för att mäta isolationen i en anläggning.

Vet man hur man skall använda en megger är det ett myckat bra instrument även . SE_Isolationsprovarguide. EUUs kurs Kontroll före idrifttagning ger dig kunskaper om hur man kontrollerar att en elanläggning är. Lär dig kontrollera en elinstallation under montage, före idrifttagning och funktionsprova den efter. En Megger är ett specialinstrument som mäter hur bra motståndet är mellan. Men efter inspektion visade det sig att kabeln skadats då lantmäteriet grävt.


I mitt fall såg hela anläggningen dålig ut tills jag kopplade bort armaturerna. Efter att marken lagts igen meggar jag igen innan armaturen kopplas in.

Jag tänkte inte så mycket på den eftersom allt i anläggningen skulle vara. Ja, dimmers kan vara anslutna vid meggning. Jag vet inte hur man meggar så det överlåter jag till en elektriker. Men om jordfelsbrytaren bryter när driftkontaktorn slår till, borde väl rimligen . Det finns olika regler att ta hänsyn till beroende på hur anläggningen.


EUROTEST som är det idag överlägset bästa och mest. Snabbinstruktion i hur du på lämpligt sätt utför en installationskontroll i Sverige. Trefasuttaget ritas som ett vanligt enfasuttag där man skriver ”A 3N”. Se läroboken hur kopplingen skall ske. Tänk på att använda rätt.


Har en förundran över hur man kan få tag i en Megg-kratta alltså en sådan. Man brukar sätta ihop trådar med små banankontakter som passar. Hur du ska bli av med dem sedan vet jag inte, kanske har du någon ond granne. Har man el från 40-talet och tidigare är det en god idé att kolla hur. Oftast lägger vi ihop faserna och nolla, och meggar mot skyddsjord.


Anläggningar för preliminärt alarm om motortillstånd. Strömmen är oerhört låg så det är inte farligt men det kan göra. Jag glömde såklart helt och hållet bort lektion nummer ett: att kolla så att anläggningen är strömlös.

Jag har faktiskt ingen aning om hur många volt det är, men filmens . Det finns verktyg för att leta kabelbrott, men frågan är hur lätt man kan använda en. Den har också en larmkontakt som dras om man vill skicka larmet . En ren anläggning underlättar upptäckandet av fel vid ett tidigt skede, vilket. ABB på hur man ska ställa upp. Man meggar även motorer en eller två gånger per år, men ibland kan . Har ni några bra tips vart man ska handla el prylar till huset om man ska renovera.


Exemplet visar väl bara hur genomruttet rabattsystemet är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg