Erfarenheter från arbetet med att aktivera eleverna som resurser för varandra. Aktivera eleverna som ägare av lärandeprocessen. Förtydliga och förstå mål och kriterier.
BeDÖmning Och Betyg uR en läRaRes peRspektiv Inger ridderlind. Bedömning för lärande – en vägledning utifrån aktuell forskning.
Formativ och summativ bedömning. Relationen mellan undervisning, lärande och bedömning. Sociokulturellt perspektiv på lärande. Göteborgs universitet alli. Nyckelord: bedömning för lärande , formativ bedömning, synlighet, delaktighet och ansvar.
Att-f CB6lja-l C A4rande. Summativ när lärandet är avslutat.
Om du ska lyckas att föra en människa mot ett bestämt mål,. Måste jag först finna henne där hon är och börja där. En studie om hur formativ bedömning påverkar lärandet.
Strategi 1: Klargöra och skapa delaktighet i intentionerna med undervisningen och vad som krävs för att lyckas i sitt lärande. Var befinner sig eleven i förhållande till målet? Hur ska eleven göra för att komma vidare mot målet?
Sker under pågående process. Självbedömning, kamratbedömning. Handlar om undervisningen. Eleverna ska involveras och få syn på sitt eget lärande. Mina elever förstår inte det jag vill att de ska förstå.
Bedömningens syften och bedömningskultur som stödjer lärande. Utgående från kriterier en summativ och diagnostisk bedömning verbalt eller . Det sistnämnda uppdraget. Skickas inom 2‑vardagar.
Välkommen till höstens konferens. De filer som läraren ska arbeta . TERKOPPLA SÅ ELEVERS LÄRANDE GYNNAS. Ann-Catherine Henriksson ann-catherine. Forskning har visat att formativ bedömning ökar elevernas lärande.
Detta förstärks av de idéer om synligt lärande och formativ bedömning som dominerar den pedagogiska diskursen idag. Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken PDF ladda ner. Författare: Dylan Wiliam.
Boken har två huvudsyften. Chrome så finns där en inbyggd pdf -skrivare som gör att dokumentet . I boken diskuteras vad bedömning är och hur man bedömer yngre barns och elevers kunskapsutveckling. LyssnaLadda ner som PDF (8KB) . Fem nyckelstrategier för formativ bedömning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.