måndag 21 september 2015

Laddningsregulator golf 4

Grejen är den att batteriet inte laddar när jag kör. Jag kan köra hur länge som helst om jag har lyset avslaget, men om jag kör. Regulatorn kan ha skadat batteriet, i övrigt mycket viktigt att kolla.


Under 12V = ladda med laddare! Ni som har stereo i båten, hur gör ni för att ladda batteriet ?

Startbatterier har många tunna blyplattor för att kunna leverera mycket ström snabbt och även . Dett verkar ju logiskt eftersom mitt batteri tycks få för mycket av något. Hur kan det då gå mer ström igenom batteriet än vad som förbrukas i. Men ett batteri med defekta celler brukar visa en tomgångs spänning på under 12V om . Om generatorn laddar så går bilen oavsett konditionen på batteriet, däremot behöver generatorn 12v för att börja ladda. Allt beror nog på hur mycket elsystemet i bilen i övrigt drar, är en kvalificerad gissning.


Om det nu är så att generatorn laddar dåligt, kan man då byta kolen utan. Startmotorn kräver mycket ström och frestar på batteriet rejält.

Många tror att generatorn laddar så. En generators syfte är att förse fordonet med elektricitet samt att ladda batteriet. För att uppnå målet fulladdade batterier. Blir det låg spänning (under 14V) och batteriet blir varmt, ska det bytas ut.


Om din bilgenerator slutar ladda kommer fordonet endast fungera tills batteriet är urladdat. Bilens elsystem är vanligast ett volt system, men en generator. Sätt i alla förbindelser mellan generatorn , voltregulatorn, batteriet - precis som vanligt. Varva INTE upp motorn, lampan klarar inte alltför mycket spänning.


Hur kopplar jag en bilgenerator till batteriet? Nja, Mäter du på batteriet så får du ju förhoppningsvis volt , laddar sen generatorn så ska det stiga nån. Ska du däremot mäta hur mycket ström (Ampere) generatorn ger så . Kör du korta sträckor med bilen hinner inte bilens generator ladda.


Det går även att tillföra mycket energi snabbt, vilket gör AGM-batteriet lämpligt att. I bilens manual kan du även se hur laddaren ska anslutas till batteriet. Har en BMW 5-som har fått för sig att inte ladda batteriet längre.


Ett gammalt knep för ett testa om generatorn funkar ska väl annars vara att starta bilen sen. Hur pass mycket av den ström som bilens generator alstrar går till att ladda upp batteriet?

Låt oss utgå från en standard Volvo V-som har . Ett enkelt sätt att mäta hur mycket den laddar är att koppla in en voltmätare över batteriets poler. Laddar generatorn som den ska eller har jag mer problem än ett taskigt batteri. Volt och då skall spänningen för. Fungerar generatorn som den skall så fortsätter bilen snällt att gå. Du bör ha ett värde som är mer än volt , men hur mycket är lite ointressant.


Hur långt kan fulladdat batteri köra innan bilen dör helt? Stänga av så mycket lampor som möjligt, ej använda kupefläkten, sätesvärmare och stereon etc är väl det du. Hur mycket ger växelströmmaren vid fullt blås? Jag får försöka lista ut hur jag kan mäta direkt på generatorn. Jag är osäker på hur laddregulatorn sitter, inbyggd eller ej, men jag behöver en.


Skall det ligga spänning på hela tiden vid motorgång. Då borde jag kunna mäta mig till en anslutning på generatorn som ger 12V när härket går, eller hur ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg